chat

Documentaire Loverboys

Zes cliënten van Fier -  slachtoffers van loverboys en (seksueel) geweld - en vijf bekende Nederlanders gaan samen de strijd aan tegen mensenhandel. In de documentaire ‘Vertel het me alsjeblieft’, gemaakt door de cliënten van Fier, delen ze hun verhaal over hoe ze in handen vielen van een loverboy en interviewen ze bekende Nederlanders over de werkwijze van mensenhandelaren. De documentaire is onderdeel van ons voorlichtingsaanbod voor scholen, sportverenigingen en hulpverleningsinstanties. Meer informatie over het voorlichtingsaanbod.

Eigen initatief
Het idee van de documentaire komt van de slachtoffers zelf. ‘We willen af van het clichébeeld: de donkergetinte gladde mensenhandelaar en het domme en naïeve slachtoffer. Heel Nederland moet weten dat mensenhandel een groot probleem is en in alle lagen van de bevolking voorkomt’, vertelt Tessa, een van de maaksters van de documentaire. Door hun eigen verhaal te vertellen en met de hulp van de bekende Nederlanders hopen de jonge documentairemakers zoveel mogelijk jongeren te bereiken om ze bewust te maken.

Bekende Nederlanders zetten zich in
‘We hebben bekende Nederlanders Sanne Hans, Brace, Julia Zahra en Dennis Weening benaderd of ze wilden mee werken en zij reageerden meteen enthousiast. Met een filmcamera en kladblok gingen we bij ze op bezoek.'

BNN-presentator Nathan de Vries begeleidde de slachtoffers bij het maken van de documentaire. ‘Anderhalf jaar geleden maakte ik voor Spuiten en Slikken een item over mensenhandel. Ik had wel eens van het fenomeen gehoord, maar toen ik eenmaal bij Jessica, een cliënt van Fier, op de bank zat, kwam het ineens heel dichtbij; het werd concreet. Bij BNN ben ik opgeleid om taboes te doorbreken en dingen bespreekbaar te maken. Dat wil ik middels deze documentaire ook met het onderwerp mensenhandel doen.’

Project Fier in de wereld
De documentaire is gemaakt vanuit het project Fier in de Wereld. Fier geeft met Fier in de Wereld cliënten de kans om een eigen ‘Maak de wereld mooier’ plan uit te werken. Ze krijgen daarbij hulp van vrijwilligers en bedrijven. Met het project zetten we in op talentontwikkeling en het opdoen van succeservaringen. 

De documentaire is mede mogelijk gemaakt door het Oranje Fonds (project Fier in de Wereld) en de Nationale Postcode Loterij (vanuit het Centrum tegen Kinderhandel en Mensenhandel). 

The making of
BNN-presentator Nathan de Vries schoof meerdere malen aan tafel bij de meisjes om het idee uit te werken. Ze schreven een brief over wat hen is overkomen en zijn samen met Nathan op zoek gegaan naar dé manier om hun boodschap over te brengen. Het moest een documentaire worden! 

En dus trok Nathan samen met de meisjes door heel Nederland om bekende Nederlanders te filmen, die een stem geven aan de woorden van deze jonge slachtoffers.

De mail voor de bekende Nederlanders is klaar om te versturen! Nathan zet zijn netwerk in. En nu duimen dat ze een gaatje in hun overvolle agenda hebben.
De mail voor de bekende Nederlanders is klaar om te versturen! Nathan zet zijn netwerk in. En nu duimen dat ze een gaatje in hun overvolle agenda hebben.
'Ik kon thuis niet mezelf zijn.' Zangeres Sanne Hans van Miss Montreal is zichtbaar ontdaan als ze voor de camera de woorden uitspreekt die de meiden op papier hebben gezet.
'Ik kon thuis niet mezelf zijn.' Zangeres Sanne Hans van Miss Montreal is zichtbaar ontdaan als ze voor de camera de woorden uitspreekt die de meiden op papier hebben gezet.
Het eerste interview zit erop. En dat was best spannend. Maar wat deden de meiden het goed. Voice-winnares Julia Zahra is geschokt. 'Ik besef nu dat ik heel weinig weet over mensenhandel.'
Het eerste interview zit erop. En dat was best spannend. Maar wat deden de meiden het goed. Voice-winnares Julia Zahra is geschokt. 'Ik besef nu dat ik heel weinig weet over mensenhandel.'
Presentator Dennis Weening en Nathan de Vries maken een vuist tegen mensenhandel #stoeremannen
Presentator Dennis Weening en Nathan de Vries maken een vuist tegen mensenhandel #stoeremannen