Als je hulp krijgt van Fier, dan vergoedt je zorgverzekering de meeste van de kosten. Wel is het prettig voor jezelf om te begrijpen hoe dat precies werkt. Daarom hebben we deze pagina gemaakt waarop we dit uitleggen.
Als je tijdelijk bij Fier woont zijn er een aantal zaken waar je recht op hebt en die door Fier betaald worden (o.a. je kamer, gas/water/licht en voeding). Daarnaast zijn er een aantal zaken die je zelf moet betalen (o.a. persoonlijke verzorging/verzorgingsproducten). Voordat je bij Fier komt wonen, krijg je hierover alle informatie.
Ben je minderjarig?
Dan hoef je geen eigen bijdrage of eigen risico te betalen.
Ben je meerderjarig?
Dan kan het zijn dat je eigen risico of een eigen bijdrage moet betalen: dit is afhankelijk van het soort hulp dat jij nodig hebt en de financiering die daarbij hoort. Ook kan de hoogte van jouw inkomen een rol spelen en in hoeverre je je eigen risico al hebt aangesproken voor andere zorgkosten. Bij de start van de hulpverlening leggen we je uit welke kosten vergoed worden, hoe deze kosten vergoed worden en wat je zelf moet betalen.
Als de financiering tijdens de hulpverlening verandert, dan word je hierover geïnformeerd en geadviseerd door je behandelaar.
Als je vragen hebt over je eigen risico, dan kan je die stellen aan je zorgverzekeraar.
Elk jaar betaal je als meerderjarige zorg-ontvanger je eigen risico aan je zorgverzekeraar. Dat is een vast bedrag dat je eerst moet betalen voordat de verzekeraar kosten gaat dekken. De zorgverzekeraar betaalt Fier dan weer voor de zorg die wij aan jou verlenen.
Wanneer je behandeling dus doorloopt in het nieuwe jaar, betekent dat dat je dan opnieuw je eigen risico aan je zorgverzekering moet betalen. De kosten van je behandeling worden zo snel mogelijk na de behandeling doorgeven aan de zorgverzekeraar. Stel dat je in november drie consulten had, dan wordt dit eind november opgestuurd, ook al is het zorgtraject dan nog bezig.
Lees de factsheet voor meer informatie over het zorgprestatiemodel en je eigen risico.
Je krijgt elke maand een kostenoverzicht. Op het kostenoverzicht van je zorgverzekeraar staan verschillende zorgprestaties, dat zijn de manieren waarop je hulp krijgt. Je kunt het overzicht van je zorgprestaties vinden in de ‘mijn omgeving’ van je zorgverzekeraar.
Bij (groeps)consulten sturen we een factuur met de geplande tijd. Als een consult meer dan een kwartier langer of korter is dan de geplande tijd, dan passen we dat aan op de factuur. Als je op één dag meerdere keren digitaal contact hebt met je hulpverlener, zoals via chat, dan kan dat als één consult op je rekening staan.
Als je niet naar je afspraak bij Fier komt, moet Fier onnodig kosten maken. Zo lang dit af en toe plaatsvindt, is het effect niet zo groot, maar als het vaker gebeurt wel. Om ervoor te zorgen dat je jouw afspraken niet mist, doen we het volgende:
Bij de derde keer no show wordt een bedrag van € 75,- bij je in rekening gebracht.
Fier kan nooit aansprakelijk worden gesteld door schade aan en/of vermissing van jouw privé-eigendommen, tenzij dit onder de gebruikelijke WA verzekering van Fier valt. Voorwaarde voor hulpverlening is dat je tijdens de duur van de hulpverlening: