Campagne tegen jongensuitbuiting genomineerd voor NRC Charity Awards

Gepubliceerd op 1 augustus 2019
Campagne tegen jongensuitbuiting genomineerd voor NRC Charity Awards

Bij gedwongen prostitutie en mensenhandel wordt vaak aan meisjes gedacht, de zogenaamde loverboyslachtoffers. Maar dat er in Nederland ook minderjarige jongens worden aangeboden voor betaalde seks, dat is voor velen onbekend of zelfs ondenkbaar. Studenten van de Willem de Kooning Academie vragen aandacht voor dit probleem in een campagne die zij maakten en die nu kans maakt op de NRC Charity Awards-publieksprijs.

In diverse supermarkten in Nederland hangen ze: kaartjes waarop jongens zichzelf aanbieden. Jongens van dertien of veertien jaar oud vragen vijftig euro voor tien minuten seks. Geïnteresseerden kunnen bellen. Zij krijgen een confronterende boodschap te horen:
 
‘Hoi, ik ben Tim. Wil je seks met mij voor vijftig euro? Wil je dat nog steeds als je weet dat ik gedwongen word?’
 
Met de campagne willen de studenten - samen met Fier, Sterk Huis en het Centrum tegen Kinderhandel en Mensenhandel - de publieke aandacht vestigen op de verborgen wereld van gedwongen jongensprostitutie en seksuele uitbuiting van minderjarige jongens. Een duistere wereld die in stand wordt gehouden door manipulatie en bedreiging, maar ook door taboes. 
 
Neem het verhaal van Tim, slachtoffer van een pooier. Op zijn veertiende kwam hij in de prostitutie terecht. Zijn ‘vriend’ D. had hem gefilmd terwijl ze seks hadden. Hij dreigde de beelden online te zetten als Tim geen seks had met andere mannen. Het geld moest Tim aan D. afstaan. Tim is ondanks de angst en schaamte ontsnapt uit zijn benarde situatie door bij de hulpverlening aan te kloppen. Jongens die seksueel misbruikt of uitgebuit worden, kunnen terecht bij Fier en Sterk Huis. Beide organisaties bieden hulp aan deze specifieke doelgroep. 
 
De NRC Charity Awards zijn een jaarlijks terugkerende competitie, bedoeld om goede doelen te ondersteunen in het bereiken van hun doelgroep. Wil jij ook dat Fier de award wint? Stem dan op de advertentie door hier te klikken.