chat

Rotterdam vervolgt jongerencampagne tegen mensenhandel

Gepubliceerd op 9 december 2021
Rotterdam vervolgt jongerencampagne tegen mensenhandel

Na een succesvolle eerste pilot geeft Rotterdam een vervolg aan de campagne chaterover.nl. Het doel van de campagne is om opnieuw een grote groep (potentiële) slachtoffers te bewegen om via de chat anoniem in gesprek te gaan met hulpverleners. Een eerste stap om de slachtoffers uit hun situatie te helpen. Veel jonge slachtoffers van bijvoorbeeld gedwongen prostitutie of het onder dwang dealen van drugs zoeken namelijk geen – of pas na lange tijd - hulp. Ze denken dat ze geen slachtoffer zijn, schamen zich omdat de dader een bekende is of zijn bang voor de gevolgen. Daarom lanceren Fier, Stichting Humanitas Rotterdam en AVIM in opdracht van de gemeente Rotterdam, op donderdag 9 december de nieuwe campagne van chaterover.nl.

‘We merken dat veel jongeren er wél over durven praten als ze dat anoniem kunnen doen. Onze hulpverleners achter de chat hebben veel ervaring en kijken altijd samen met de jongere hoe om te gaan met de situatie, hoe de situatie te stoppen en kunnen iemand waar nodig ook in veiligheid brengen. Zo kunnen we de jongeren uit de invloedsfeer van criminelen halen en daarmee erger voorkomen, zoals psychische klachten, eenzaamheid en uitval op school of werk’, zegt Johannes Dijkstra. 

Chaterover.nl
Rotterdamse jongeren tussen de 13 en 24 jaar worden in de komende acht weken via hun sociale media (Instagram, Snapchat en Youtube) gewezen op de (anonieme) chat. De gespecialiseerde hulpverleners achter de chat luisteren, bieden online hulp en verwijzen de jongere door wanneer de jongere dat zelf wil. De chat is doordeweeks geopend van 16.00 uur tot 06:00 uur in de nacht en in de weekenden vanaf 20.00 uur ’s avonds. In aansluiting op de campagne kunnen Rotterdamse scholen kosteloos een gastles over seksueel grensoverschrijdend gedrag en mensenhandel aanvragen bij Stichting Humanitas. De gemeente Rotterdam heeft opdracht gegeven voor deze campagne, omdat het belangrijk is dat deze groep kwetsbare jongeren extra zorg krijgt, zeker tijdens de coronacrisis.
 
‘Met deze vervolgcampagne hopen we opnieuw Rotterdamse jongeren te bereiken om scherp te blijven op dit onderwerp en slachtoffers te bewegen de eerste stap zetten naar hulp. Vanuit de eerste pilot hebben we al gezien dat er veel effect is geweest.'

Social media
Het gebruik van technologie en sociale media speelt in toenemende mate een rol bij het ronselen van nieuwe slachtoffers door mensenhandelaren[1]. Esmee Huijps, AVIM afdeling Vreemdelingenpolitie, Identificatie en Mensenhandel Rotterdam: ‘We zien al langer dat de digitale wereld steeds vaker een broedplaats is voor mensenhandel. Social media wordt gebruikt om contact te leggen met slachtoffers, maar ook om klanten te benaderen. Daarnaast blijkt dat social media ook steeds vaker als middel wordt gebruikt om slachtoffers te bedreigen of onder druk te zetten’. Om die reden is gekozen om deze campagne via dezelfde platformen onder de aandacht van jongeren te brengen.

[1] CKM – Onzichtbare slachtoffers van mensenhandel in 2020  

Gerelateerde artikelen

De criminele impuls

De criminele impuls

Corona nám niet alleen levens, het beschádigde ook levens – ook op een manier die u misschien niet zo snel had verwacht. Waar het ‘corona dashboard’ melding maakt van h...

Lees meer

Floreren met een barst

Floreren met een barst

‘Die zomer had Cindy ineens een tweede telefoon’, vertellen Hanna en Bart. Hanna is de moeder van de achttienjarige Cindy, Bart is haar stiefvader. Het feit dat Cindy ineens een tweede tel...

Lees meer

Politie: vriend, vijand of wat anders?

Politie: vriend, vijand of wat anders?

Jitske is een jonge vrouw die slachtoffer werd van mensenhandel. Na verblijf in vele jeugdinstellingen en behandeling bij Fier, bouwt ze nu stap voor stap een nieuw en gezond leven op. Ze woont in een...

Lees meer

Zomer in de opvang

Zomer in de opvang

Jitske is een jonge vrouw die slachtoffer werd van mensenhandel. Na verblijf in vele jeugdinstellingen en behandeling bij Fier, bouwt ze nu stap voor stap een nieuw en gezond leven op. Ze woont in een...

Lees meer

Aangifte

Aangifte

Linda Terpstra is voorzitter van de raad van bestuur van Fier. Iedere maand schrijft ze een column voor het Friesch Dagblad. Deze maand schrijft ze over het doen van aangifte bij mensenhandel. Wa...

Lees meer

‘Eerste jaar WATCH Nederland succesvol’

‘Eerste jaar WATCH Nederland succesvol’

WATCH Nederland, meldpunt en onderzoeksbureau inzake seksuele uitbuiting minderjarigen in Nederland, heeft in haar eerste bestaansjaar 131 meldingen ontvangen van vermoedelijke mensenhandel. Het gaat ...

Lees meer

Gedwongen jongensprostitutie onder de aandacht

Gedwongen jongensprostitutie onder de aandacht

Meisjes hebben hulp nodig, jongens redden zich wel. Dit oude denken maakt dat de focus in Nederland de afgelopen decennia heeft gelegen op de meisjesslachtoffers van gedwongen prostitutie. Gevolg: te ...

Lees meer