chat

CKM-mensenhandelpeiling: hoe kijken Nederlanders aan tegen seksuele uitbuiting?

Gepubliceerd op 18 oktober 2018
CKM-mensenhandelpeiling: hoe kijken Nederlanders aan tegen seksuele uitbuiting?

Het CKM heeft laten onderzoeken hoe het onderwerp mensenhandel leeft onder de Nederlanders. Wat weten ze ervan, kennen ze voorbeelden van seksuele uitbuiting in de eigen omgeving? De resultaten worden vandaag gepresenteerd in de Mensenhandelpeiling. Deze peiling is onderdeel van de CKM-bewustwordingscampagne ‘Maak het Zichtbaar’.
 

Opvallende cijfers

Acht procent van de Nederlanders kent iemand die slachtoffer was van seksuele uitbuiting, ruim een kwart maakt(e) zich zorgen over iemand in zijn of haar omgeving. Een groot deel geeft echter aan signalen van seksuele uitbuiting niet of nauwelijks te herkennen en het niet te melden als ze het wel herkennen.

Deze peiling geeft een belangrijk beeld van hoe we als samenleving staan tegenover en omgaan met mensenhandel. Het legt zowel kwetsbaarheden als mogelijkheden bloot om uitbuiting een halt toe te roepen. Bijvoorbeeld via de ouders. Bijna 1 op de 2 ouders kan zich voorstellen dat hun kinderen in handen zouden kunnen vallen van een loverboy. Ook wordt door de Nederlanders primair de verantwoordelijkheid voor het signaleren van seksuele uitbuiting gelegd bij de ouders. Daar tegenover blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders, waaronder veel ouders, geen signalen van seksuele uitbuiting kan opnoemen. “Waar we onze pijlen steeds meer richten op scholen, politie en gemeenten voor bewustwording, moeten we onze pijlen ook specifiek richten op ouders, daar is veel winst te boeken.”

Eén op de vier 4 Nederlanders zou het niet melden als ze het vermoeden hebben dat iemand slachtoffer is van seksuele uitbuiting. Angst voor de mensenhandelaar, twijfel of ze het wel bij het rechte eind hebben, maar ook dat ze niet altijd weten wáár ze kunnen melden zijn veel genoemde redenen. En als er gemeld wordt, dan blijkt dit te gebeuren bij een lappendeken aan organisaties. Op deze punten moet zo snel mogelijk actie worden ondernomen, anders blijven slachtoffers onnodig lang buiten beeld.

Bekijk hier het rapport van de CKM-mensenhandelpeiling

Op de website www.maakhetzichtbaar.nl vind je informatie over het herkennen van mensenhandel, ervaringsverhalen en de campagne zelf. 

 

Gerelateerde artikelen

Floreren met een barst

Floreren met een barst

‘Die zomer had Cindy ineens een tweede telefoon’, vertellen Hanna en Bart. Hanna is de moeder van de achttienjarige Cindy, Bart is haar stiefvader. Het feit dat Cindy ineens een tweede tel...

Lees meer

Politie: vriend, vijand of wat anders?

Politie: vriend, vijand of wat anders?

Jitske is een jonge vrouw die slachtoffer werd van mensenhandel. Na verblijf in vele jeugdinstellingen en behandeling bij Fier, bouwt ze nu stap voor stap een nieuw en gezond leven op. Ze woont in een...

Lees meer

Zomer in de opvang

Zomer in de opvang

Jitske is een jonge vrouw die slachtoffer werd van mensenhandel. Na verblijf in vele jeugdinstellingen en behandeling bij Fier, bouwt ze nu stap voor stap een nieuw en gezond leven op. Ze woont in een...

Lees meer

Aangifte

Aangifte

Linda Terpstra is voorzitter van de raad van bestuur van Fier. Iedere maand schrijft ze een column voor het Friesch Dagblad. Deze maand schrijft ze over het doen van aangifte bij mensenhandel. Wa...

Lees meer

‘Eerste jaar WATCH Nederland succesvol’

‘Eerste jaar WATCH Nederland succesvol’

WATCH Nederland, meldpunt en onderzoeksbureau inzake seksuele uitbuiting minderjarigen in Nederland, heeft in haar eerste bestaansjaar 131 meldingen ontvangen van vermoedelijke mensenhandel. Het gaat ...

Lees meer

Gedwongen jongensprostitutie onder de aandacht

Gedwongen jongensprostitutie onder de aandacht

Meisjes hebben hulp nodig, jongens redden zich wel. Dit oude denken maakt dat de focus in Nederland de afgelopen decennia heeft gelegen op de meisjesslachtoffers van gedwongen prostitutie. Gevolg: te ...

Lees meer