Nieuwe sextingcampagne maakt doorstuurders bewust van gevolgen

Gepubliceerd op 6 september 2017
Nieuwe sextingcampagne maakt doorstuurders bewust van gevolgen

Stop met het doorsturen van naaktbeelden!’ Vandaag gaat de sextingcampagne ‘Hou het lekker voor jezelf’ van start. Een initiatief van organisaties Fier, HelpWanted en Free a Girl, dat zich in samenwerking met verschillende bekende Nederlanders, richt op de doorstuurders van naaktfoto’s of –video’s. 

Fier-directeur Linda Terpstra: ‘We willen laten inzien dat naaktbeelden die worden doorgestuurd, grote gevolgen kunnen hebben. Het slachtoffer krijgt een bak ellende over zich heen met alle schadelijke gevolgen van dien. De doorstuurder blijft over het algemeen buiten schot en daar moet verandering in komen.’
 
Stop het delen van naaktfoto’s
Tot nu toe richtten sexting-campagnes zich vooral op de makers van de naaktfoto’s, en –video’s. Ambassadeur van de campagne, BNN-presentatrice Gwen van Poorten: ‘Wij willen dat het delen van deze foto’s en filmpjes stopt. We spreken de doorstuurders rechtstreeks aan: “Hou het lekker voor jezelf!” Het is belangrijk om mensen te laten inzien wat voor gevolgen het simpele doorsturen van een naaktfoto kan hebben en daarom hebben we een video gemaakt, die de vluchtigheid van social media laat zien en het effect daarvan.’

Not sharing is caring
De campagne speelt vooral online, daar waar de problematiek ook ontstaat. Er is een bijzondere samenwerking met humoristisch en rebels social platform RUMAG, dat speciale campagne t-shirts heeft gemaakt en met quotes aandacht vraagt voor de boodschap van de campagne. Ook werkt ‘Hou het lekker voor jezelf’ samen met het BNN-programma Spuiten en slikken, dat op 19 september een programma over dit onderwerp uitzendt.
 
Chat voor jongeren
De website www.houhetlekkervoorjezelf.nl biedt jongeren, maar ook ouders en scholen, allerlei informatie over de gevolgen van doorgestuurde naaktfoto’s en –video’s. De site staat ook vol met ervaringsverhalen, facts en tips. En jongeren kunnen hier chatten met hulpverleners over sexting en de gevolgen hiervan.
 
Samenwerking
De campagne wordt gevoerd door Fier, HelpWanted en Free a Girl. De drie organisaties hebben hun handen ineen geslagen en de ‘Hou het lekker voor jezelf’ campagne ontwikkeld en vormgegeven.

headerhouhetlekkervoorjezelf

Campagne in de media

Adformatie
http://www.adformatie.nl/nieuws/sextingcampagne-hou-het-lekker-voor-jezelf-tegen-doorstuurders

Dutchcowboys
http://www.dutchcowboys.nl/advertising/nieuwe-sextingcampagne-hou-het-lekker-voor-jezelf

RTL Boulevard
https://www.rtlnieuws.nl/boulevard/entertainment/gwen-van-poorten-stuur-naaktfoto-niet-door

Telegraaf Prive
http://www.telegraaf.nl/prive/29147820/__Gwen_van_Poorten__stuur_naaktfoto_niet_door__.html

LINDA nieuws
https: www.lindanieuws.nl/stop-online-shaming/hou-het-toch-lekker-voor-jezelf-bners-roepen-sexting-een-halt-toe/

Deze campagne wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting Boschuysen.