Kwaliteit

Kwaliteit in de zorg is nodig. Fier wil de best mogelijke zorg bieden die er is en streeft naar effectief bewezen zorgprogramma’s. Ook hierin willen we onszelf continu verbeteren. Want: het gaat goed, maar het kan altijd beter. We gaan continu voor die stap vooruit.

We toetsen de kwaliteit van onze organisatie en de zorg die wij bieden. Niet alleen de onderzoeksgroep van Fier doet onderzoek naar de kwaliteit van de hulpverlening, maar we werken ook mee aan onderzoek van anderen. Zoals het onderzoek naar het leefklimaat en het behandeltraject van jongeren in de jeugdzorg. Hierdoor vindt een grondige reflectie plaats op het werk dat we doen en wordt er onderzocht waar we inhoudelijk kunnen verbeteren. We zien daarin graag onze zorgprogramma’s getoetst door geautoriseerde partijen. Naast deze onderzoeken voeren we zelf ook onderzoeken uit ten aanzien van de kwaliteit van hulpverlening, personeelsbeleid, samenwerking met ketenpartners en leveranciers. 

Kwaliteitsstatuut Fier

HKZ gecertificeerd

Fier is HKZ-gecertificeerd voor de GGZ, Jeugdzorg, Welzijn en Maatschappelijke Dienstverlening, Maatschappelijke Opvang en Vrouwenopvang. 

Erkend zorgaanbieder

Fier is erkend zorgaanbieder. Meer lezen over onze erkenningen.

Landelijk gespecialiseerd aanbod

Verschillende van onze zorgprogramma’s zijn door het ministerie van VWS, de VNG en GGZ Nederland erkend als landelijk gespecialiseerd aanbod:

Sinds 1 januari 2015 zijn onze zorgprogramma's Asja (loverboyprobematiek), Zahir (eergerelateerd geweld) en Metta (complex trauma) landelijk erkend specialistisch aanbod. Politie, openbaar ministerie, gecertificeerde instellingen en (huis)artsen mogen cliënten voor dit aanbod direct doorverwijzen naar Fier.

Top Referent Traumacentrum Jeugd

Het Kinder- en jeugdtraumacentrum van Fier is aangemerkt als Top Referent Trauma Centrum Jeugd (TRTC). Fier is specialist op het gebied van psychotherapie bij ernstige jeugdtrauma's en behandelt kinderen en jongeren met vroegkinderlijke chronische trauma’s als gevolg van langdurige traumatisering en mishandeling in de kinderjaren. 

Zorgprogramma Asja erkende jeugdinterventie

Zorgprogramma Asja van Fier is door de Erkenningscommissie Interventies van het Nederlands Jeugd Instituut, het RIVM en het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid erkend als theoretisch goed onderbouwde interventie. Asja, een opvang- en behandelvoorziening voor meiden die die via dwang, misleiding en geweld in de prostitutie terechtgekomen zijn of dreigen hierin terecht te komen, krijgt hiermee een plek in de databank Effectieve Jeugdinterventies.

Clienttevredenheid

Fier vindt het belangrijk om te weten wat cliënten vinden van de hulpverlening. Voor de cliënten die verblijven bij Fier, wordt jaarlijks het leef- en leerklimaat onderzocht door lectoraat Residentiële jeugdzorg van Hogeschool Leiden. De tevredenheid van de cliënten die ambulante behandeling krijgen bij Fier, wordt onderzocht door middel van de Consumer Quality Index (CQi). Ook de tevredenheid van cliënten die ambulant begeleid worden, wordt aan de hand van gestandaardiseerde CQi-vragenlijsten gemeten. 

Tevredenheid leef- en leerklimaat

In april 2017 is er bij Fier voor de derde keer onderzoek gedaan naar de kwaliteit van het behandelklimaat op de groepen en het leerklimaat op de scholen. Uit dit onderzoek is gebleken dat het behandelklimaat ook in 2017 veel positiever werd ervaren ten opzichte van vergelijkbare referentiegroepen. Daardoor werden de positieve resultaten van afgelopen jaren geëvenaard en is het leef- en leerklimaat al enige jaren stabiel positief bij Fier. Door het neerzetten van een positief behandelklimaat kan Fier haar behandeldoelstellingen beter realiseren, ondanks de ernstige problematiek van de meiden en (jonge) vrouwen. Het neerzetten van een positief behandelklimaat is een gezamenlijke inspanning van alle medewerkers van de instelling. Zij blijken dit zeer goed te doen.

Clienttevredenheid ambulante behandeling

We meten, analyseren en rapporteren de ervaringen van onze clienten aan de hand van de CQ index [Consumer Quality Index], een gestandaardiseerde systematiek. De CQI kortdurende ambulante GGZ geeft informatie over de kwaliteit van de ambulante GGZ gezien vanuit het perspectief van de cliënt. Sterke punten volgens onze clienten:

Als gemiddelde rapportcijfer voor de behandeling krijgt Fier in 2017 een 8,1 van haar cliënten.

Cliënttevredenheid ambulante begeleiding

In 2017 is de tevredenheid van cliënten die ambulant begeleid worden bij Fier onderzocht door onze onderzoeksgroep aan de hand van gestandaardiseerde vragenlijsten en verdiepende interviews. Uit het onderzoek blijkt dat cliënten positief zijn over de hulpverlening van Fier. Zij geven gemiddeld een 8,1 voor de hulpverlening. Sterke punten volgens de cliënten:

Ketenpartnerstevredenheid

Om de best mogelijke zorg te bieden, hebben we samenwerkingspartners nodig. Fier deed in 2017 onderzoek naar de tevredenheid van haar ketenpartners.  Doel van dit onderzoek: zicht krijgen op de tevredenheid over de samenwerking met Fier en eventuele 'blinde vlekken'. Er hebben 170 samenwerkingspartners meegewerkt aan het onderzoek. Zij gaven Fier gemiddeld een 7,8 als rapportcijfer.

Medewerkerstevredenheid / Werkklimaat

Voor het bieden van de best mogelijke zorg is Fier afhankelijk van de inzet van haar medewerkers. We vinden het belangrijk om een optimaal werkklimaat te creëren, zodat medewerkers met veel plezier hun werk kunnen doen en energie halen uit hun werk. Gelukkige medewerkers zijn succesvoller, gezonder, socialer, creatiever en meer betrokken bij hun werk. Daarom stimuleren wij een bedrijfscultuur waarin ruimte is voor zingeving, zelfontplooiing en autonomie. Naast een open aanspreekcultuur biedt Fier haar medewerkers verschillende mogelijkheden om hun mening te geven. Eén daarvan is het werkklimaatonderzoek. Dit is een onderzoek waarbij medewerkers anoniem hun waardering geven over de verschillende aspecten van hun werk. De input van onze medewerkers wordt afgezet tegen de scores van een normgroep en de uitkomsten worden gebruikt om het werkklimaat verder te verbeteren. In het werkklimaatonderzoek van 2017 gaven de medewerkers aan dat het werkklimaat bij Fier goed is. Medewerkers zijn positief over hun toekomst bij Fier en zijn tevreden over de mogelijkheden tot persoonlijke ontwikkeling binnen onze organisatie.
 

Suicidepreventiebeleid

Omdat we de best mogelijke zorg willen bieden, heeft Fier o.a. helder suïcidepreventiebeleid. Gelukkig hebben we de afgelopen jaren niet te maken gehad met suïcides onder onze cliënten. Omdat we continue onze zorg willen verbeteren, hebben we een beleidsplan ten aanzien van suïcidepreventie: Beleidsplan suicidepreventie 2016-2019.   

Klokkenluidersreglement

Het klokkenluidersreglement draagt eraan bij dat Fier zorgvuldig omgaat met een (vermoeden van een) misstand. In deze regeling komt tot uitdrukking dat melders van een (vermoeden van een) misstand die in het belang van Fier handelen, bescherming genieten. Voor Fier is een voorziening voor het intern melden van een vermoeden van een misstand een belangrijk instrument om zo nodig haar maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. Het klokkenluidersreglement draagt ook bij aan een open en veilige organisatiecultuur waarin de medewerkers zich betrokken voelen bij en verantwoordelijk voelen voor hun organisatie.

Klokkenluidersreglement