Doel
Hoe kun je leerlingen leren respect te hebben voor onderlinge verschillen in keuzevrijheid, normen en waarden tussen gemeenschappen en families en waar de grens ligt tussen regels en schadelijke praktijken? De lessenreeksen maken onderliggende thema’s van schadelijke praktijken in de klas bespreekbaar en bevatten tevens een brief voor docenten over schadelijke praktijken en hun signalerende rol daarin.
Onderzoeker(s)/Projectleider(s): Anne-jet Dam, Floortje Kunseler
Uitvoering: Team Onderzoek & Ontwikkeling Fier i.s.m. Fier Academy
Financiering: ZonMw
Producten
Voor het basis- en voortgezet onderwijs zijn twee lessen uitgewerkt waarin leerlingen over thema’s als keuzevrijheid, rechten, je uitspreken en verschillen tussen leerlingen, gaan nadenken. Voor het middelbaar beroepsonderwijs is nog een optionele derde les beschikbaar, waarin nagedacht kan worden over de rol van de student als toekomstig professional: hoe herken ik het als iemand wordt beperkt in diens vrijheden?
De lessen zijn volledig uitgewerkt met een handleiding, powerpoint en werkboekje (voor basis- en voortgezet onderwijs). De lessen zijn hier gratis te downloaden!
Meer lezen
Onderzoeker Anne-jet Elsinga-Dam en docent Melvin Leusink gingen voor het Augeo Magazine in gesprek over de rol van leerkrachten in het signaleren van schadelijke praktijken.