‘Het voelt verrassend dat ik nu vijf jaar in dienst ben bij Fier. Toen ik hier kwam als stagiair Communicatie had ik geen idee hoe lang ik hier zou blijven. Bij Fier is elke dag anders. Je hebt elke keer weer nieuwe projecten en onderwerpen die je tegenkomt. Dus omdat het zo variërend is qua inhoud, blijft het werk voor mij heel interessant. Ik richt me vooral op de meer technische kant van communicatie, zoals data-analyses en het beheren van websites.
Ik heb naast mijn werk bij Fier een eigen bedrijf. Dat is heel leuk om te combineren, omdat de thema’s ontzettend uiteenlopend zijn. Binnen mijn eigen bedrijf richt ik me op het geven van advies aan bedrijven die gamers willen bereiken. Ik heb zelf ook altijd veel gegamed en doe dat nu nog steeds. Wat ik soms zag is dat bedrijven gamers probeerden te bereiken, maar daarbij de plank compleet missloegen. Dat vond ik zonde, want contact met de gamerdoelgroep kan heel waardevol zijn. Daarom ben ik samen met mijn broertje ons bedrijf begonnen; om die brug te slaan tussen een bedrijf en de gamerdoelgroep. Bij zowel de gamerdoelgroep als de doelgroep van Fier is het belangrijk authentiek te communiceren, dus er zijn ook zeker overeenkomsten tussen beide banen.
Ik kom uit een groot gezin van zes kinderen. Ik ben de vijfde op rij. Mijn oudste broer is elf jaar ouder dan ik. Hij gamede altijd al fanatiek en ik keek wel eens met hem mee. Mijn vader kon niks van gamen, maar vond het ook leuk om soms mee te doen. Van alle vier de computers die we vroeger thuis hadden, gingen we dan op het netwerk met elkaar spelen als gezin, terwijl we in verschillende kamers zaten. Daar heb ik goede herinneringen aan over gehouden.
In Nederland worden soms LAN-party’s georganiseerd. Dat zijn bijeenkomsten waar mensen een weekend lang gaan gamen in een grote hal. Er komen soms wel duizend mensen op af. Ik kwam ook een keer op zo’n party en ik vond het best leuk. Op een gegeven moment werd ik gevraagd of ik een keer een competitie wilde begeleiden. Dat wilde ik wel, en van het een kwam het ander. Ik kwam in contact met een Oekraïense partij die op grote schaal game-evenementen organiseert. Die partij vroeg aan mij of ze me konden inhuren om een wereldkampioenschap te begeleiden. Dat beviel zo goed, dat ze mij de hele wereld rond hebben gestuurd. Zo heb ik kampioenschappen begeleid in bijvoorbeeld Brazilië en China.
Vooral China heeft veel indruk op me gemaakt. Toen ik daar kwam, wist ik nog heel weinig van China af. Ik dacht: als ik met iemand ga praten over politiek, word ik dan opgepakt? Maar ondanks die vooroordelen, ging ik maar gewoon het gesprek aan met mensen. Ik kwam in contact met Chinese studenten die een beetje Engels spraken en dat gaf me veel nieuwe inzichten. Al die nieuwe inzichten maakten het, naast het gamegedeelte, een hele toffe ervaring.’
Maarten Jan is adviseur Marketing & Communicatie bij Fier. Maarten Jan is vijf jaar in dienst.